Fiat: Hazárdírózik a Fiat vezére

Szeretettel köszöntelek a FIAT klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 358 fő
  • Képek - 1727 db
  • Videók - 102 db
  • Blogbejegyzések - 39 db
  • Fórumtémák - 22 db
  • Linkek - 9 db

Üdvözlettel,

FIAT klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a FIAT klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 358 fő
  • Képek - 1727 db
  • Videók - 102 db
  • Blogbejegyzések - 39 db
  • Fórumtémák - 22 db
  • Linkek - 9 db

Üdvözlettel,

FIAT klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a FIAT klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 358 fő
  • Képek - 1727 db
  • Videók - 102 db
  • Blogbejegyzések - 39 db
  • Fórumtémák - 22 db
  • Linkek - 9 db

Üdvözlettel,

FIAT klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a FIAT klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 358 fő
  • Képek - 1727 db
  • Videók - 102 db
  • Blogbejegyzések - 39 db
  • Fórumtémák - 22 db
  • Linkek - 9 db

Üdvözlettel,

FIAT klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

 

 

2013. szeptember 26. 12:48  // portfolio.hu


Tőzsdére viheti a Chryslerben meglévő részesdését az amerikai autóipari munkások szakszervezetének egészségbiztosítási alapja (UAW) már akár 2014 első negyedévében. Ezzel pont kerülhet egy évek óta tartó vitára a Fiat és az Amerikai Munkások Szakszervezete (VEBA) között, ami azért robbant ki, mert az olasz autógyártó rendre kevesebbet ajánlott a VEBA részesedésért, mint az szerintük jogos lett volna. Ezzel a Fiat sokat kockáztat, tudja ezt a cég vezére, Sergio Marchionne is, ugyanakkor egyelőre igazi hazardőrként viselkedve nem enged a nyomásnak.

 

Tőzsdére vihetik a Chryslert


Tovább folytatódik a csatározás a Fiat és az amerikai autóipari munkások szakszervezetének egészségbiztosítási alapja (UAW) között a Chrysler ügyében. A történet 2009-ben kezdődött, amikor a harmadik legnagyobb amerikai autógyártót az amerikai állam és a Fiat közreműködésével sikerült megmenteni a csődtől. Ekkor a Fiat a pénzügyi segítségért cserébe 20 százalékos részesedést szerzett a Chryslerben, valamint további opciós jogokat kapott újabb részesedések megvásárlására, melynek köszönhetően mostanáig 58,5 százalékra növelhette befolyását az amerikai autóipari vállalatban. Az amerikai államon keresztül pedig az Amerikai Autóipari Munkások Szakszervezete (VEBA) 41,5 százalékos részesedésre tett szert a társaságban.

Ezt a tulajdonrészt (a cég 41,5 százaléka) a Fiat már évek óta meg akarja szerezni, melynek érdekében több ízben is folytattak tárgyalásokat a VEBA-val, de azok rendre zátonyra futottak, ugyanis a részarány értékében sosem tudtak érdemben közeledni az álláspontok. A Fiat vezére, Sergio Marchionne ugyanis rendre mintegy 1 milliárd dollárral kevesebbet kínált a fennmaradó részért, mint az vélhetően valójában ér. A VEBA éppen ezért nagy lépésre szánta el magát, bejelentették, hogy tőzsdére viszik a Chryslerben meglévő részesdésüket. A tervek szerint 2014 első negyedévében kerülhet sor az IPO-ra, maga a hír nem mai, ugyanis Marchionne már 2012 januárjában egy esetleges tőzsdei bevezetést vizionált abban az esetben, ha nem jutnak dűlőre a VEBA képviselőivel.

 

A VEBA kiugraszthatja a nyulat a bokorból

 

A VEBA lépése minden kétséget kizáróan nagyon vakmerő, ugyanis abban az esetben, ha valóban egy IPO-ra kerül sor, akkor a piac mond majd ítéletet a Chrysler felett, és határozza meg annak árát (a Chrysler az elemzők szerint mintegy 10-11 milliárd dollárt érhet jelenleg). Vagyis egyáltalán nem garantált, hogy a szakszervezett alapja által fairnek tartott értéken fog gazdára találni az autógyártóban meglevő részesdése. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy a piac hajlandó az ő eredeti elképzeléseiknél magasabb árat is fizetni a papírokért. Illetve egy esetleges tőzsdei bevezetés belengetése arra is jó lehet, hogy kiugrassa a nyulat a bokorból, és mégis a magasabb vételár megfizetésére kényszerítse a Fiatot.


Van más megoldás is


A Fiat dönthet úgy, hogy mégsem kockáztat és az IPO előtt él a Chrysler fennmaradó részére vonatkozó vételi opciójával, aminek értelmében mintegy 6 milliárd dollárért megvásárolhatja a Fiat a társaságot a VEBA-tól. Erre egyelőre kevés az esély, mivel Marchionne korábban 4 milliárd dollár közeli vételárat emlegetett, mint lehetséges ajánlatot, majd ezt az összeget emelete meg 5 milliárd dollár közeli értékre.


Fontos a Chrysler a Fiatnak


A Fiat nem véletlenül akarja bekebelezni a Chryslert, szinergiákat, hatékonyabb fejlesztést és gyártást emlegetnek, ugyanakkor sokak fejében megfordulhat, hogy más állhat a háttérben. Elég megnézni a Fiat-Chrysler csoport legutóbbi negyedéves eredményeit, máris szembeötlik, hogy a Fiat európai veszteségeit a Chrysler amerikai nyereségei kompenzálják. Ráadásul az európai autópiac hatodik éve zsugorodik, míg az amerikai eladások évek óta növekednek. Éppen ezért nem volt meglepő, hogy az idei második negyedévben is az amerikai régióban tovább növekedett a cégcsoport értékesítése, míg az európai térségben csökkentek az eladások.

 

Az amerikai régió erősödéséből a Chrysler is profitál. Az új autók iránti keresletnövekedést a cég olyan sikeres márkákon keresztül lovagolja meg, mint a Dodge, a Jeep, vagy éppen a RAM, melyek eladásai évről évre növekednek.

 

Marchionne mégsem akkora játékos?


A Fiat vezére hiába mutatja magát erősnek és elég elszántnak, aki kitart eredeti ajánlata mellett, ugyanis a cég legutóbbi bejelentése is azt mutatják, hogy nagyon is vágynak a Chrysler feletti teljes kontrollra, és meghatározó szerepet szánnak neki a cégcsoport stratégiájában. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a terv, hogy a teljes irányítási kontroll megszerzésének érdekében kivásárolják a dízelmotorokat gyártó VM Motori vállalatból partnerüket, a General Motorst. Miért árulkodó kijelentés ez? A válasz egyszerű, ugyanis a Fiat-Chrysler csoporton belül az egyik meghatározó márka, a Jeep (Wrangler és Grand Cherokee modelljei) számára gyárt dízel motorokat a VM Motori. Így a cég teljes bekebelezésének szándéka is azt mutatja, hogy a Fiat hosszútávon tervez az amerikai autógyártóval.


Innen nehéz lesz nyerni


A Fiat részvényeseinek nem lehet okuk a panaszra idén, ugyanis a társaság árfolyama közel 60 százalékot erősödött 2013-ban. Ugyanakkor a Fiat és a VEBA közötti érdekellentét rányomhatja a bélyegét a társaság papírjainak szereplésére az elkövetkezendő hónapokban. Innen ugyanis már nagyon nehéz nyerni, abban az esetben, ha tőzsdére kerül az amerikai autógyártó a teljes irányítás lehetősége könnyen elúszhat. Viszont ha a Fiat mégis beadja a derekát, és kifizetik a mintegy 6 milliárd dolláros vételárat, sokak fejében megfordulhat, hogy rossz üzletet csinált, hiszen korábban pont ő maga nyilatkozta rendre, hogy a VEBA részesdése sokkal kevesebbet ér.

 

Címkék: fiat

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu