Fiat: Külön utakon - átalakul a Fiat-csoport

Szeretettel köszöntelek a FIAT klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 362 fő
  • Képek - 1727 db
  • Videók - 102 db
  • Blogbejegyzések - 39 db
  • Fórumtémák - 22 db
  • Linkek - 9 db

Üdvözlettel,

FIAT klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a FIAT klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 362 fő
  • Képek - 1727 db
  • Videók - 102 db
  • Blogbejegyzések - 39 db
  • Fórumtémák - 22 db
  • Linkek - 9 db

Üdvözlettel,

FIAT klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a FIAT klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 362 fő
  • Képek - 1727 db
  • Videók - 102 db
  • Blogbejegyzések - 39 db
  • Fórumtémák - 22 db
  • Linkek - 9 db

Üdvözlettel,

FIAT klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a FIAT klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 362 fő
  • Képek - 1727 db
  • Videók - 102 db
  • Blogbejegyzések - 39 db
  • Fórumtémák - 22 db
  • Linkek - 9 db

Üdvözlettel,

FIAT klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

 Idén áprilisban John Elkann személyében új elnököt kapott az olasz GDP 4,4 százalékát adó Fiat-csoport. Az alapító dédunokája meg is hozta első, nagy horderejű döntését, miszerint szétválasztják, és különálló cégekbe szervezik az eltérő üzletágakat, amelyet gazdasági indokokkal magyaráznak.

 

A Fiat történetének legnagyobb szerkezeti átalakítása kezdődött el idén, miután a Fiat Group újdonsült elnöke, John Jacob Philip Elkann meghozta a hosszú évek óta várt döntést, miszerint két üzletággá választják szét az olasz óriást.

 

A különböző iparágak szétválasztása már korábban is felmerült, de a Fiatot 1966 és 1996 között elnökként irányító Gianni Agnelli végig ellenezte, pedig a két üzletág igencsak különböző stratégiai és finanszírozási szempontból is, ráadásul nem egyszer előfordult, hogy a mezőgazdasági és az építőipari gépek, valamint a haszonjárművek nyeresége csökkentette az autógyártás veszteségeit. Gianni Agnelli azonban egész pályafutása alatt ellenezte a veszteséges gyárak bezárását, így a ráfizetéses üzemeket is meghagyták, hogy ne kelljen munkásokat elbocsátani. A Fiat ennek az irányítási szemléletnek köszönhetően a 2000-es évek elejére csődközeli állapotba került, így az olasz nemzeti össztermék 4,4 százalékát termelő vállalat gyökeres átalakításra szorult, amelyet azonban Gianni 2003-as halála miatt már nem élhetett meg.

 

A vállalatot 2002 és 2004 között testvére, Umberto Agnelli irányította, aki hat évvel ezelőtt tüdőrákban meghalt. Ekkor Luca di Montezemolo lett a Fiat Group elnöke, az alelnöki pozíciót Gianni unokája, John Elkann kapta, míg a vezérigazgatói székbe Sergio Marchionne került, aki kemény munkával nyereségessé tette a Fiatot, ugyanis 2007-ben 2 milliárd euró, 2008-ban 1,7 milliárd volt az adózott eredmény, bár a gazdasági válság miatt tavaly 838 millió euró volt a veszteség. John Jacob Philip Elkann 1976. április 1-én született New Yorkban Margherita Agnelli és Alain Elkann újságíró gyermekeként. A torinói műszaki egyetemen folytatott tanulmányai előtt a tengerentúlon és Párizsban is élt. Gianni akkor jelölte ki utódjának, mikor Umberto fia, Giovanni Alberto 1997-ben 33 évesen rákban elhunyt, így 22 évesen lett a Fiat igazgatótanácsának tagja, de az Agnelli család befektetéseit irányító, a Fiat-csoport részvényeinek 30 százalékát birtokló Exor első embere lett. Idén áprilisban Luca di Montezemolót váltja a Fiat elnöki székében, és az üzleti szempontokat figyelembe véve beleegyezését adta a vállalat gyökeres átalakítására, amelyet hivatalosan is megerősítettek az olaszok. A változások nem érintették a Ferrarit, így annak elnöke továbbra is Montezemolo marad.

 

A 190 000 munkavállalót foglalkoztató Fiat-csoport tavalyi árbevételének 45 százalékát az autógyártás, 16 százalékát a mezőgazdasági- és építőipari-gépgyártás, 12 százalékát a haszongépjárművek, 8 százalékát a Fiat Powertrain Technologies motorrészleg, 7 százalékát az alkatrészgyártás, 10 százalékát az egyéb üzleti bevételek, a maradék két százalékát pedig a kohászati termékek adták. Az év végéig a Fiat Industrial nevű cégbe szervezik át a haszongépjármű-gyártó Ivecót, valamint a mezőgazdasági és építőipari gépeket előállító Case New Holland, valamint ide tartozik majd a hajómotorok részlege is. A Fiat Industrial vezérigazgatói posztját Sergio Marchionne kapta, de az új vállalatban is az Agnelli család lesz a meghatározó. A milánói tőzsdére is bevezetik majd az Industrialt, valamint a Fiat-csoport jelenlegi tulajdonosai minden részvényükért egyet-egyet kapnak a két új cég részvényeiből. A tervek szerint a haszongépjármű és mezőgazdasági gépeket gyártó új vállalat 2014-ben 29 milliárd eurós bevételre tehet szert, míg üzemi nyereségre több mint 3 milliárd eurót prognosztizálnak.

 

Az autógyártó részleget Marchionne hat órás előadásában új Fiatnak nevezte, így ide tartozik majd a Fiat mellett az Abarth, az Alfa Romeo, a Lancia, a Ferrari, a Maserati, a tavaly megszerzett Chrysler és a szerb Zastava is. A Kanadában felnőtt vezérigazgató már korábban is bemutatta a különböző márkák modellstratégiáit, így a Fiat-csoport az elkövetkező években több tucat újdonsággal rukkol elő, 2014-ig pedig összesimítják az olaszok és az amerikaiak kínálatát. Marchionne 2014-re 3,8 millió darabra növelné a Fiat eladásait, míg a Chrysler a tervek szerint 2,2 millió autót gyártana négy év múlva. Igencsak nagyravágyó tervek, főleg ha megnézzük, hogy tavaly 2,15 millió autót értékesített a Fiat, míg a Chrysler 1,3 millió autót gyártott, persze a gazdasági válság is érzékenyen érintette, mint az európai, mint az amerikai részleget. Hasonlóan ambiciózus elvárásaik vannak az árbevétellel kapcsolatban is: a Chryslerrel együtt 93 milliárd euróval számolnak 2014-re, az adózott eredményt tekintve pedig 5 milliárd euróra számítanak, amely a 2007-es 2 milliárd eurós nyereséget tekintve is merész várakozás.

 

Az új üzleti struktúra elsősorban az Industrial számára lehet előnyös, hiszen önállóan hozhatják meg döntéseiket, míg az autógyártás számára hátrányt jelenthet, hogy a haszonjárművek és a mezőgazdasági gépek által termelt nyereségek ezentúl nem kozmetikázzák a gazdasági mérlegüket. Persze Marchionne terveiből kiindulva nem is lesz szükségük rá.

 

2010. szeptember 23

www.a5.hu

Címkék: hír

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu